torsdag 16 april 2009

Vikten av en bra lunchresturang

På alldeles lagom promenadavstånd från mitt jobb ligger resturang Foodstore som är alldeles underbar för det mesta. De serverar varje dag en kötträtt, en fiskrätt eller en wok. Fiskrätterna brukar vara särskilt goda! De har också en trevlig miljö och är lagom stort.

Men det var egentligen inte resturangen i sig jag skulle skriva om, utan snarare lunchresturangens och lunchens viktiga betydelse för en bra arbetsdag. Att kunna ta en lunchpromenad och sedan sjunka ner på en resturang och bli serverad en riktigt god lunch, få prata ut med vänner och kollegor och sedan promenera tillbaka lyfter varje arbetsdag. Både tanken på att gå dit stimulerar och eftermiddagarna brukar gå fort eftersom man både har fått motion och god mat och bra sällskap.

Att äta matlåda kan vara minst lika trevligt och kan så klart också kombineras med en promenad och bra sällskap. Jag äter oftast matlåda tre gånger i veckan och på lunchresturang två gånger (måndagar och fredagar). Trots att jag äter matlåda för det mesta har jag väldig tur som har en så bra resturang i närheten, de allra närmaste resturangerna är antingen jättetrånga, opersonliga eller ligger i en ombyggd fabrikslokal, maten kan vara helt ok, men stämningen är inte lika bra.

Lunchen börjar allt mer och mer bli en social grej också. Jag säger ibland till vänner, bekanta, kollegor eller släktingar som jag inte har träffat på länge: "Du, vi tar och lunchar ihop nån dag! Jag vet ett bra ställe.".

Det finns många aspekter på en bra lunch utöver själva maten. Någon annan som har en fundering?

Inga kommentarer: